Roman over stilte en natuur, en hoe die je kunnen veranderen.
De jonge kunsthistoricus Rugo Vlielander is geboren in de verkeerde tijd. Hij verafschuwt alles wat modern is. Op zoek naar een plek waar hij ongestoord aan zijn proefschrift kan werken, komt Rugo terecht in een oud landhuis in het hart van Frankrijk, eigendom van de excentrieke landheer Emmy. Rugo kan zich maar moeilijk concentreren, want hij is niet de enige op het rommelige landgoed. Uit de moestuin stijgen de wijsjes op van Swaan, een kwieke oud-Amsterdammer. En dan is er Does, een jonge vrouw. Blote voeten, geur van paarden. Ze zwerft rond in verwassen T-shirts met popiconen uit de jaren tachtig erop, leest Asterix en de Bhagavad Gita. ‘Hou jij eigenlijk wel van de natuur?’ vraagt ze aan Rugo. ‘Of alleen op schilderijen?’
Te koop bij de boekhandel of online te bestellen
Recensies:
‘Een overrompelend liefdesverhaal... Riem is een romantische ziel en in tegenstelling tot vele anderen durft ze die ziel ook te tonen. In een aantal goed gekozen korte scènes beschrijft ze hoe Rugo een ander mens wordt op het Franse platteland... Ook in Rauw hart staan weer een aantal mooie, dromerige tekeningen.’ **** – Marnix Verplancke in Knack Focus
‘Ineke Riem is een schrijver die verfijnd waarneemt en haar observaties ook nog fijngevoelig weet te verwoorden. Dat levert prachtige taal en illustraties op, en een troostrijk verhaal over liefde en de verbindende kracht van stilte.’ – Cathelijne Esser in Yoga International
‘De hoofdstukken van Does hebben de vorm van gebeden, telkens gericht tot een andere godheid uit een ander pantheon. Dat zouden gemakkelijk drakerige tekstjes kunnen worden, maar Riem houdt ze nuchter en persoonlijk, kruidt ze met herinneringen en originele gedachtesprongen, zodat Does er reliëf door krijgt. ‘Had de Boeddha een gewichtsprobleem?’ vroeg ze als klein meisje bijvoorbeeld aan haar vader. En zo roept ze de hindoeïstische vernietigingsgod Shiva aan: ‘Alle kapotgevallen wensen, alle dromen zonder voorwiel vernietigt u met uw vuur’. Die ‘dromen zonder voorwiel’ zijn een schitterend beeld voor de lappenmand waar Does in ligt. (...) Terwijl de bleke ‘verstekeling uit een andere tijd’ Rugo oog begint te krijgen voor zijn omgeving maakt de ironische verteltoon plaats voor bezonken observaties, verstilling, zelfs natuurlyriek. Zo gaat Rauw hart uiteindelijk over het vinden van kalmte, over aandacht en opmerkzaamheid. (...) De merkwaardige personages en de dromerige, timide sfeer maken het tot een bijzonder boek.’ – Joep Stapel op Tzum
Enkele tekeningen voor Rauw hart

Back to Top